A

B

C

D

 

 

FRITIDSSEJLER: Er du klar til at tage ansvaret?  
Af Benjamin Kristensen, redaktør

Kun praktisk erfaring og teoretisk viden i forening giver den nødvendige sikkerhed til søs, men hvad skal der egentligt til, før du er klar til at tage ansvaret for familie og venners sikkerhed?


I Danmark har vi en gammel tradition for, at enhver har frihed til at sejle alene ud på havet i en lille båd, også uden særlig uddannelse eller erfaring. Men, når
man tager andre mennesker med i sin båd, er både jura og moral knivskarp: Bådføreren har ansvaret for de ombordværendes sikkerhed og sundhed, hvorfor vedkommende selvfølgelig skal beherske det sømandskab, der er nødvendigt for at gennemføre den planlagte sejlads på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.

Hvilken uddannelse passer til din adfærd på vandet?
De danske fritidssejleruddannelser har hidtil båret præg af, at man har "nedkogt" en skibsføreruddannelse til fritidssejlerniveau, men i Duelighedsklubben har vi vendt pyramiden på hovedet, og starter uddannelsen af fritidssejleren fra strandkanten, i erkendelse af, at det kræver langt mere sømandsskab, at føre en lille båd sikkert hjem fra havet igennem en mørk og regnfuld nat, end det kræver at styre en supertanker over Atlanterhavet med joystick og computerskærm.

1) Solosejlads langs kysten
Hvis du sejler solo i en mindre båd i beskyttet farvand langs med kysten, kan du effektivt øge dine chancer for, at komme levende hjem fra sejlturen, ved at følge sikkerhedskurser hos specialklubberne, f.eks. sejl-, surf-, kano- eller kajakklubber. De mange typer af småbåde stiller vidt forskellige krav til færdighederne, f.eks. ved kæntring.

2) Solosejlads langs kysten med speedbåd
Førere af planende fartøjer skal iflg. lovgivningen have et "Speedbådsbevis", som en slags dokumentation fra Søfartsstyrelsen på, at man kan føre en speedbåd sikkert på vandet. Desværre er der stor forskel på kravene ved speedbådsprøverne rundt omkring i landet, hvorfor jeg stærkt
vil anbefale, at du supplerer din speedbåds-teori på egen hånd, og vedligeholder dine færdigheder ved hjælp af speedbåds-øvelserne.

3) Sejlads langs kysten, med familie og venner ombord
Hvis du tager familie eller venner med ombord i kanoen, speedbåden, jollen eller sejlbåden, og holder dig til godt-vejrs-sejlads nær ved kysten, kun sejler om dagen, og i et farvand du kender grundigt, vil jeg stærkt anbefale, at du, som minimum, tager et søsikkerhedskursus for kystsejlere eller et Duelighedsbevis.
Denne anbefaling gælder også bådførere, som har et speedbådsbevis.

4) Havsejlads med alle fritidsfartøjer under 15 meter
Hvad enten du er alene ombord, eller har familie og venner med i båden, og bevæger dig bort fra kysten, ud på havet, sejler natsejlads, eller påbegynder udforskningen af ukendte farvande, bør du opgradere dine maritime færdigheder, svarende til minimum et Duelighedsbevis eller Dansk Tursejlerprøve,
Sidstnævnte er en slags "storebror" til det traditionelle duelighedsbevis, og kræver, at man bliver grundigt trænet i praktisk sømandskab.
Denne anbefaling gælder også bådførere, som har et speedbådsbevis.

5) Fritidsfartøjer over 15 meter
Disse fartøjer kræver mindst en yachtskipperuddannelse.
Rigtig mange yachtskipperstuderende benytter Duelighedsklubbens online-træningsprogram, som du finder her på hjemmesiden.
Søfartsstyrelsen fraråder, at man prøver at tage yachtskipperuddannelserne som selvstuderende, så træningsprogrammet er ikke et "gør-det-selv-kursus", men et supplement til personlig undervisning i sejlklubber og aftenskoler.


Ca 6 m/s ... ca 5 knob ... gæt hvilket humør den nye skipper er i lige her?
Søren Kjær fra Hobro er en af de "seje", som har taget Dansk Tursejlerprøve.

Flere tusinde glade studerende!

Vi er fem fra Birkerød Sejlklub, der har haft fornøjelse af at læse teori til duelighedsbeviset via jeres hjemmeside, og alle fem bestod her til aften. Nu venter den praktiske prøve, og så er vi flyvefærdige! :)
Peter Sejr

Jeg vil gerne sige tak for jeres VHF/SRC online kursus. Jeg var til prøve i Fredericia og bestod med 0 fejl :-)
Hans Skjalm, Fredericia

Tak for et super godt produkt. Jeg har virkeligt haft god læring og stor fornøjelse af både gasteprøven og kystsejlerprøve.
Lars-Henrik Christensen, Hillerød

En meget alternativ og supercool måde at tilbyde kursusmateriale på. Godt gået!
Peter Krag, Tikøb

Midtjysk Sejlerskole anvender Duelighedsklubbens materiale som grundsten i undervisningen. Det har været en stor hjælp for underviserne, at vi har haft et gennemarbejdet og ordentligt materiale. Det skaber tryghed hos underviserne, og giver os mulighed for at bevæge os ud af bogen og omkring andre aspekter af livet på vandet - fordi vi ved, at kursisterne gennem bogen får den væsentligste viden ind med skeer.
For os som sejlerskole er det afgørende, at vore kursister ikke bare lærer pensum, men især får den teoretiske viden sat ind i et mere praktisk sejladsorienteret aspekt. Det kan man kun, når man ved, at det teoretiske materiale er i orden.
Bogen er ofte meget humoristisk skrevet - og især mange quizz-spørgsmål har tit givet anledning til et stille fnis på skolebænkene. Så vi vil også i næste sæson anvende Duelighedsklubbens materiale som grundsten i undervisningen.
Kristian Melgaard, Midtjysk Sejlerskole.

Har lige taget VHF/SRC-prøven. Bestilte først DS' til 800 kr.; det lukkede en uge før prøven. Panik, Meldte mig så ind her for en fjerdedel og fik et meget bedre materiale og havde ingen problemer med at læse det op på 2 dage og bestå. Tak til Duelighedsklubben!
Lars Oudrup, bemyndiget censor til dueligheds- og speedbådsprøver i 25 år.

Min kone og jeg bestod duelighedsprøven i går (teori og praksis).
Tak for et rigtig godt undervisningsmateriale som vi begge har gjort meget brug af :)
Carl Agerbech Petersen, Humlebæk

Tak for er godt VHF kursus på nettet. Jeg bestod prøven den 6-4-2017 i Aabenraa. Kan kun anbefales til andre.
Johnny Johansen, Skærbæk

Det er en fantastisk hjemmeside samt rigtig godt undervisningsmateriale I har udarbejdet. Noget jeg absolut anbefaler til andre.
Claus Hallas Nielsen, Sorø

Tak for godt materiale til duelighedsprøven. Jeg bestod i første hug.
Niels Vogel, Silkeborg

Det er fremragende. Jeg takker på vegne af alle klubbens medlemmer, herunder jo egne. Det er fuld valuta for pengene.
Claus Münchow, Sønderborg

Jeg har taget VHF/SRC-certifikatuddannelsen gennem Duelighedsklubben. Det fungerede rigtig godt for mig, fordi jeg kunne arbejde med det når jeg havde tid og lyst. Kurset er meget intensivt og effektivt, man bliver hele tiden testet for det man lige har læst. Desuden er der en del øvelser og gamle prøver fra Søfartsstyrelsens prøver. Det koster kun medlemsskab af Duelighedsklubben og anskaffelse af Tillæg til "Radiostationer i Skibe". Det var nok med "Tillæg". Jeg har dog senere købt "Radiostationer i Skibe", så jeg kan slå det op hvis der er ting jeg har glemt. Jeg kan i øvrigt også anbefale kurset hos Duelighedsklubben i teori til Duelighedsbeviset.
Kohler på Sejlnet.dk

Jeg har nu bestået prøven til certifikat til VHF/SRC ved hjælp af jeres fremragende kursusmateriale på nettet. Mange tak for det.
Torben Pind, København Ø

Tak for godt tilrettelagte og motiverende kursusmaterialer.
Christoph Capelle, Gentofte

Efter to ugers selvstudium bestod jeg SRC prøven, efter 13 minutter, og 0 fejl. Tak for et godt kursus.
Mikael Fotopoulos, København

Så fik man langt om længe taget sig sammen til at få det obligatoriske VHF/SRC bevis.
Prøven er bestået i dag med 0 fejl ud af 47 mulige :O)
Uddannelsen koster normalt 1800 - 2000 Kr civilt og i småbådsklubben kan man tilmelde sig et kursus over 3 aftener som ligger omkring samme pris. Et rigtigt godt alternativ som jeg lige har brugt er at tage et "Gør det selv, helt selv, selv kursus" igennem Duelighedsklubben. Det koster 198 Kr. at blive medlem og så kan du få adgang til alle undervisnings materialerne inkl, gamle prøver osv. alt hvad du skal bruge udover det, er en bog til 189 kr. (jeg har et eksemplar der kan købes billigt :O) ) og et prøve gebyr til søfartsstyrelsen på 503 kr. Bum! så er du kørende godt igennem kurset for den nette sum af 890 Kr Det er under halv pris!!
Det hele er sat op i 6 moduler med spørgsmål igennem hvert modul, og en masse prøver man kan øve sig på. Jeg har brugt 4 aftener af ca. 2 til 3 timer på at læse og bestod idag med 0 fejl. Så kom du bare i gang med at tage et bevis, det var faktisk utroligt lærerigt, og jeg kan godt forstå at det er obligatorisk (burde nok have taget det noget tidligere.....)
Bjørn Hammar, Teamterkel.blogspot.dk

Jeg vil ikke undlade at rose det meget fine interaktive materiale, klubben står for. Flot arbejde!
Lars Koefoed, Højbjerg

 

Er der "huller" i din tjekliste?
Søredningstjenesten har, på grundlag af mange års praktiske erfaringer fra eftersøgninger og redningsoperationer på havet, udarbejdet en top-10-liste over faktorer, som er livsvigtige for søsikkerheden i et fritidsfartøj. Prøv at sætte flueben ved de punkter du opfylder. Hvis der er "huller" i din tjekliste, er du endnu ikke klar til at tage skipper-ansvar.

Min besætning og jeg bruger altid redningsvest når det er praktisk muligt, og jeg sørger for, at båden er udstyret med korrekte og velfungerende redningsmidler som blandt andet redningsveste med lys og fløjte samt nødraketter.


Jeg tjekker altid vejrudsigten, og planlægger sejladsen efter vejret og sejlererfaring.
Jeg sørger for, at båden er udstyret med gode navigationshjælpemidler, herunder opdaterede søkort.
Jeg medbringer altid velfungerende og opladte kommunikationsmidler.
Jeg medbringer altid tilstrækkeligt brændstof til turen og kontrollerer, at motor og brændstoftilførsel er i orden.
Jeg sørger for, at alle ombord har den rette påklædning på, som efter forholdene kan beskytte tilstrækkeligt mod kulde, og som vil være synlig på havet.
Jeg sørger for, at bådens besætning er uddannet i navigation, kommunikation, sømandsskab og mand over bord manøvrer, så en overbordfalden hurtigt kan samles op, og hjælp evt. kan tilkaldes.
Jeg sørger for, at alle ombord bruger livline, når der arbejdes på åbent dæk under sejlads.
Jeg udarbejder altid en plan for sejladsen og holder en kontaktperson i land opdateret, specielt hvis forsinkelser måtte opstå.

Jeg har instrueret min besætning i at ringe til alarmcentralen (112), eller kalde Lyngby Radio, hvis uheldet er ude

 

Træf en vigtig beslutning før du sejler:
Redningsvest eller ligpose?
Søfartsstyrelsen rapporterer, at stort set alle dødsulykker blandt fritidsfiskere og -sejlere skyldes, at redningsvesten ikke er blevet anvendt.