Undgå
de fem mest almindelige skader på båden
Af Lise Mortensen Høy, redaktør, Søfartens Ledere

Knækkede master, tilstoppede dieselfiltre, utætte søventiler og tyveri
af dyre elektroniske instrumenter - er de typiske skader, som lystbådeejerne
melder til deres forsikringsselskaber.
1.
Motorhavari
Motorhavari er en typisk årsag, der kan sætte en række af begivenheder
i gang - og som af og til kan ende meget galt. - Først stopper motoren,
fordi bølger og bådens bevægelser hvirvler skidt op i tankene - og det
stopper dieselsystemet til, motoren stopper - og der er ingen om bord,
der kan skifte dieselfilteret og lufte motoren ud; måske er der ikke engang
et rent dieselfilter om bord. Så prøver folk at kaste anker, men i en
del tilfælde er ankergrejet kun beregnet til et frokostophold i godt vejr
- og så kan situationen udvikle sig til, at båden driver på grund, lyder
erfaringen fra havarieksperterne.
2.
Tyverier
Der bliver stjålet rigtig meget elektronisk udstyr i løbet af sæsonen,
når bådene ligger i vandet. GPS'er, radioer, computere og andet bliver
skruet af og taget med af tyve - der i mange forsikringssager har taget
udstyr med sig for 50-70.000 kroner.
For det første dækkes udstyr ikke, hvis det kan afmonteres uden brug af
værktøj.
For det andet dækkes tyveri ikke, hvis tyvene kan komme ind uden det,
der på forsikringssprog kaldes ´voldeligt indbrud´. Hvis de fx bare har
lynet kalechen op og hentet elektronikken uden at bruge værktøj til at
afmontere instrumenterne, dækkes det ikke.
Desuden er der afskrivning på instrumenter; et faktum, som mange heller
ikke er opmærksomme på. Havarieksperterne råder til at skrue instrumenterne
af og tage dem med hjem; det tager ofte kun et par minutter. Princippet
for dækningen er, at der leveres et instrument tilsvarende det stjålne,
ofte er det billigere end det oprindelige, der for lang tid siden er udgået.
3.
Tape på låseringene
En typisk synder, der forårsager knækkede master, er de små metallåseringe,
som skal holde pindbolten i vantskruerne på plads. Problemet er, at skøder
og andet tovværk nemt får fat i låseringene og river dem af. Herefter
er det kun et spørgsmål om tid, før pindbolten arbejder sig ud; og når
vantskruen pludselig slipper under sejlads, knækker masten. - Man kan
se på vantskruen, når det er det, der er sket. For splitten arbejder sig
ud lidt efter lidt, så den først slipper i den ene side og trækker gaflen
i vantskruen skæv, forklarer havarieksperterne. Et stykke kraftig lærredstape
rundt om låsering og pindbolt kan løse problemet.
4.
´Trætte" wirer
Til gengæld oplever havarieksperterne meget sjældent, at masterne knækker
på grund af tæringer i selve masten. Det er wirerne, der bliver slidte,
og der, hvor de oftest sprænger, er dér hvor terminalen er valset fast
på Wiren:
Mange vanter og stag ændrer vinkel ved terminalen i toppen af masten,
og det slider dem i årenes løb. Når så båden er kommet ud i friskt vejr;
er wiren knækket og har taget masten med sig. Det giver nemt skader for
100.000 eller mere. - Men havariet kunne være undgået ved at skifte wirerne,
understreger havarieksperterne.
De hører ofte, at bådejerne mener, at en rigning kan holde til 20.000
sømil. - Det kan den sikkert også, hvis båden sejler hele tiden. Men riggen
bliver også slidt, når båden ligger i havn; og på et tidspunkt bliver
wirernes ´sejltid´overhalet af alderen. Når der er gået 20 år, kan det
ofte være en god idé at skifte den stående rig - det koster sjældent mere
end 5000 kroner.
5.
Når lystbåden synker
Når lystbåde synker, er den klassiske årsag, at stævnrøret er utæt, at
pakdåsen ganske enkelt glider af, eller at pakdåsen er slidt.
- Vi ser med jævne mellemrum, at pakdåsen ikke passer på stævnrøret; eller
at der ikke er plads til to spændebånd til at fastgøre pakdåsen. Så hopper
pakdåsen af det rør, der er indtøbt i båden og så kommer vandet rigtig
hurtigt ind!
Et andet godt råd lyder på altid at lukke søventilerne, når man forlader
båden i længere tid. Det har to fordele. Dels betyder det, at båden ikke
bliver fyldt med vand, hvis der er en utæt slange eller et dårligt spændebånd.
Desuden betyder det, at søventilerne bliver ´rørt´og dermed ikke gror
til. Og så virker de også den dag, hvor det er nødvendigt at lukke dem.
|