Stopprøve nr. 10.
Søsikkerhed.
Du har en eller flere "ommere"!
Opgave nr. 1
Hvad afgør dimensionerne på dit anker, ankerline og -kæde samt evt. ankerspil? Det fremgår af bådens CE-mærkning Bådens størrelse og omstændighederne, hvorunder der ankres, f.eks. vind, bølger eller strøm
Opgave nr. 2
Hvad er afgørende for dit valg af ankertype Bundforholdene, f.eks. sten, mudder eller sand Vindretningen
Opgave nr. 3
Brandtæpper bruges til at kvæle ild, og der bør som minimum være et brandtæppe i pantry / kabys. Hvad er alternativet? Et vådt uldtæppe Et tørt syntetisk tæppe
Opgave nr. 4
Din motor trækker svagere og svagere og er ved at gå helt i stå. Hvad tjekker du? Om det kan være et tilstoppet brændstoffilter, som skal skiftes, inden sejladsen kan fortsættes Omdrejningstælleren
Opgave nr. 5
Din motor går i stå og du må ankre op i et farvand, hvor der færdes andre fartøjer. Du har ikke en ankerkugle som du kan vise forude for at signalere, at du ligger for anker og ikke kan manøvrere i henhold til vigereglerne. Hvad er alternativet? En rød pladefender En sort kuglefender
Opgave nr. 6
Du driver rundt uden at kunne styre dit skib, f.eks. som følge af motor- eller rorhavari, og kan derfor ikke manøvrere i overensstemmelse med vigereglerne. Ankerlinen kan ikke nå havbunden. Du har ikke dagsignalet "ikke under kommando" ombord. Hvad er alternativet? To sorte kuglefendere, den ene over den anden Motortrekanten
Opgave nr. 7
Du møder et sejlførende fartøj, som ikke viser "motortrekant", men du kan tydeligt se på kølevandet og udstødningen, at fartøjet har maskinen gående. Hvorledes manøvrerer du hvis der opstår fare for en kollision. Som hvis fartøjet er et sejlskib Som hvis fartøjet er et maskindrevet skib
Opgave nr. 8
Du har mistet fremdriften, og har brug for at ligge underdrejet i dårligt vejr. Du har intet drivanker ombord til at holde stævn eller agterstævn op i vind og bølger, men bruger hynderne fra kahytten til at slæbe efter fartøjet Hvad vælger du? Slæbetovet så langt, som det er praktisk muligt Slæbetovet ikke over 5 meter
Opgave nr. 9
Hvad kan bruges som alternativt drivanker i små både for at hjælpe med at holde båden op imod vind og bølger, f.eks. ved motorstop?. Et paraplyanker i en tung kort kæde En stor pøs/spand slæbt i en lang line
Opgave nr. 10
Dit ekkolod er gået i "sort". Hvad er alternativet? Et håndlod, f.eks. et stykke line med knuder for hver 2 meter, og en svensknøgle i en ene ende En fender i en lang line
Opgave nr. 11
Du har en mand overbord, men ingen redningskrans. Hvad er alternativet? En fender eller redningsvest i en lang line Et paraplyanker i en kort kæde
Opgave nr. 12
Du har motorstop og søen er for kraftig til, at et andet fartøj tør nærme sig dit fartøj for bugsering. Hvordan får du etableret en slæbetrosse til det andet fartøj? Lader en fender eller redningsvest drive med vinden/strømmen, fastgjort til den ene ende af en tynd line, som kan bruges til at hale slæbetrossen hjem Svømmer over til det andet fartøj med en slæbetrosse i munden
Opgave nr. 13
Hvad bruger du et folie-tæppe til? Som alternativ til et brandtæppe Er chokforebyggende, og beskytter en person mod kulde og varme
Opgave nr. 14
Hvorfor bør du tage dine fortøjningstrosser med på sejlturen, hvis du ikke har et langt slæbetov ombord? Hvis du skulle få brug for ekstra tovværk til f.eks. slæb, livline, opankring eller drivanker Ellers bliver fortøjningstrosserne måske stjålet
Opgave nr. 15
Et besætningsmedlem har revet sig på en skarp kant, og bløder voldsomt. Du har glemt førstehjælpskassen med forbindinger. Hvad er alternativet? Folie-tæppet Klude eller tøjstykker, en kniv og gaffa-tape.
Opgave nr. 16
Du er ude med en lille jolle, hvor der ikke er plads til et fastmonteret kompas ved styrepladsen. Hvad er alternativet? Et håndholdt spejderkompas i lommen En sekstant
Opgave nr. 17
Hvad kan problemet være, hvis ladelampen lyser, eller motoren bliver varm? En løs eller defekt kilerem som skal strammes op eller udskiftes, inden sejladsen kan fortsættes Et tilstoppet brændstoffilter
Opgave nr. 18
Sømanden får brug for sin kniv, når der kommer tovværk i skruen, når ankeret sidder fast i bunden og skal droppes, og i et hav af andre praktiske situationer Hvad er alternativet? Et stykke skarpt metal eller et glasskår En grydeske
Opgave nr. 19
Selv om du er "dagskipper", kan du af mange og uforudsigelige grunde havne ude på havet i buldrende mørke. Brug en håndlygte til at aflæse kompas og søkort, søge efter sømærker, og til at gøre opmærksom på din tilstedeværelse, hvis andre fartøjer nærmer sig i mørket. Lygten benyttes også som signalapparat. Hvad er vigtigt at huske? Morsekoden for bogstavet H Ekstra batterier til håndlygten
Opgave nr. 20
Dine lænsepunper kan være manuelle eller automatiserede. Lænsepumperne ombord skal afprøves ofte, f.eks. inden afgang fra en havn. Hvad mere er vigtigt? At der er rengjort i bunden af båden, så pumperne ikke stoppes af gamle sokker, tyggegummi og klude At pumperne kører konstant når du sejler
Opgave nr. 21
Hvad er alternativet til lænsepumpen? En pøs En svømmetur
Opgave nr. 22
Mobiltelefonen skal være helt opladet. Du kan spare tid og batteri i en nødsituation, hvis du på forhånd har indkodet redningstjenestens direkte telefonnummer i mobiltelefonen. Hvad skal du mere huske? Telefonnummeret til Søsportens Sikkerhedsråd Ekstra batteri, plastikpose / vandtæt cover, og evt. en 12 volt oplader.
Opgave nr. 23
Hvordan skal du opbevare nødraketter og -blus Tørt og sikkert, samt ude af rækkevidde for børn og barnlige sjæle Tæt på motorens udstødningssystem
Opgave nr. 24
Hvorfor skal du holde øje med med holdbarhedsdatoen på pyroteknik. Gammelt krudt lugter ilde I gamle raketter kan krudtet være "stampet", således at raketten eksploderer i hånden på dig
Opgave nr. 25
Hvad gør du med pyroteknik, når holdbarhedsdatoen overskrides? Fyrer hele skidtet af nytårsaften Gamle nødraketter og -blus skal afleveres til politiet.
Opgave nr. 26
Hvad kan årsagen være, hvis olietrykket falder og motoren bliver varm? Et stoppet oliefilter, som skal skiftes, inden sejladsen kan fortsættes Et tilsodet tændrør
Opgave nr. 27
Hvad kan du bruge en pejlekikkert til? Til at sejle efter i stedet for et styrekompas Til at aflæse kompaspejlingen til en genstand temmelig nøjagtigt
Opgave nr. 28
Hvad er en PLB? En personlige nødsender, som når den aktiveres, f.eks. ved MOB, sender et nødsignal med din position og MMSI nummer Det samme som en AIS-transponder.
Opgave nr. 29
Hvad er en EPIRB? En satellittelefon En større og kraftigere nødsender end en PLB, som oftest er monteret på båd og/eller redningsflåde.
Opgave nr. 30
Hvis en udmattet besætning også skal kæmpe imod kulde, sult og tørst, kan der hurtigt gå noget galt. Hvem har ansvaret for, at de ombordværende ikke fryser, sulter eller tørster? Skipperen Det har de selv
Opgave nr. 31
Hvorfor har du altid en pøs / spand ombord? F.eks. til at lænse båden, slukke brande og holde rent ombord, anvendes som toilet, frem for at læne dig ud over rælingen. Kan i små både anvendes som drivanker, slæbende i en lang line. Det har alle de andre lystsejlere
Opgave nr. 32
Hvad forstår du ved 3-lags-princippet når det gælder påklædning til havs? En inderste hygiejnedel (undertøj), en mellemste termisk (dvs. varmeisolerende og ventilerende) del, en yderste vand- og vindbeskyttende del En inderste termisk (dvs. varmeisolerende og ventilerende) del, en mellemste vand- og vindbeskyttende del, en yderste hygiejnedel
Opgave nr. 33
Hvad skal du med en radarreflektor? Den kan man slå på med en grydeske, i tilfælde af tåge Hjælper dig med at blive set af andre skibes radarer.
Opgave nr. 34
Hvad skal du med en redningsbøje? Kastes ud ved MOB (Mand over Bord), så det bliver nemmere at finde positionen igen, efter at fartøjet er blevet vendt Kastes i vandet ved maskin- eller rorhavari, så andre skibe kan se, at man har brug for bugsering
Opgave nr. 35
Myndighederne kræver, at der forefindes godkendte rednings- eller svømmeveste til alle ombord. Hvad kræves mere? Redningsvestene skal være blå eller grønne Redningsvestene skal være i rette størrelser og i brugbar stand
Opgave nr. 36
Skal et besætningsmedlem eller en passager tage redningsvesten på, hvis det forlanges af skipperen? Ja Nej
Opgave nr. 37
Alt for mange søulykker i fritidsbåde starter med, at motoren løber tør for brændstof og stopper. Måske driver du på grund, måske dør du af kulde, eller måske drukner du. Hvad kan du lære af det? Husk godkendt reservedunk med ekstra brændstof samt påfyldningsstuds eller tragt Køb en sejlbåd
Opgave nr. 38
Husk at skifte brændstof i reservedunken med mellemrum. Hvorfor er det vigtigt at fylde reservedunken helt op? Brændstofpriserne stiger hele tiden, så du sparer penge Så der kondenseres mindst muligt vand i brændstoffet
Opgave nr. 39
Hvis du sover ombord på båden, bør du installere mindst 1 røgalarm. Hvis du har gasinstallationer om læ på båden, bør du montere mindst 1 gasalarm. Hvad er alternativet? At der altid er en vågen person, som har brandvagten En papegøje
Opgave nr. 40
Signalflaget N (det blå skakbræt), sættes før en bro, der kan åbnes, for at tilkendegive, at du ønsker at passere broen. Vist alene betyder signalflaget N: Nej Vist alene betyder signalflaget C: Ja Hvad betyder det hvis flagene vises samtidig: Opmærksomhedssignal Nødsignal
Opgave nr. 41
Du er løbet tør for brændstof og prajer en båd i nærheden, for at blive bugseret til nærmeste havn. Du har ikke noget slæbetov ombord, og må binde dine fortøningstrosser sammen for at blive bugseret. Hvad er ulempen? Knuder svækker tovværket Fortøjningstrosserne kan blive trukket for lange
Opgave nr. 42
Mange både med fast skrueaksel holder havvandet ude ved at holde en pakdåse på stævnrøret fyldt med stævnrørsfedt. Stævnrøret er det rør, hvor igennem skrueakslen føres ud gennem skroget. Hvis dette fedt pludselig begynder at "sive ud", begynder der i hurtigt stigende tempo at trænge vand ind i båden. Hvad gør du? Vikler stævnrør og pakdåse ind i et tykt lag gaffa-tape Pumper nyt fedt ind i pakdåsen
Opgave nr. 43
En klog skipper har altid varme tæpper ombord. Hvad er det særlige ved uldtæpper? De er billige De isolerer, selvom de er våde
Opgave nr. 44
Du kan tilkalde hjælp via VHF-radioen, eller selv assistere ved eftersøgninger og redningsoperationer via radioen. Skal du bestå en certifikatprøve for at betjene VHFudstyret? Ja Nej
Opgave nr. 45
Hvorfor bør sejlbåde medbringe en kraftig wiresaks/boltsaks? Så kan man klippe ankerkæden over, hvis den går i bekneb Så vanter og stag kan klippes i en fart, hvis masten ryger overbord i hårdt vejr
Opgave nr. 46
Du bør have det håndværktøj med på sejlturen, der er nødvendigt for at efterspænde eller nødreparere din motor, gear, tekniske installationer, rig og sejl. F.eks. kan du komme ud for at skulle skifte en kilerem, et spændebånd eller et filter. Hvad gør du for, at beskytte dit værktøj mod de barske miljøpåvirkninger? Opbevares tørt, rengøres grundigt efter brug, og smøres evt. med lidt olie Lader værktøjet blive derhjemme