Teori for gaster i fritidsfartøjer
Fritidsskibets konstruktion. Der findes et hav af skibstyper til fritidsbrug, men vi vil koncentrere os om motorbåden, motorsejleren og sejlbåden, som benyttes til tursejlads i almindelighed. Motorbåden
kan være planende eller ikke-planende. At "plane"
er at løfte forstævnen på fartøjet ud af vandet. Dvs. at båden
kommer til at sejle på vandet i stedet for i vandet. Dette øger farten
drastisk, og koster en masse brændstof. I motorsejleren
har man søgt at kombinere motor- og sejlbådens egenskaber,
men resultatet er ofte et kompromis, som sjældent klarer sig
optimalt for hverken motor eller sejl. Til gengæld er de som
regel meget rummelige, og benyttes af mange som sejlende sommerhuse.
Sejlbåden
er målrettet designet til at fremføres for sejl, og motoren
er som regel kun til brug ved anløb at havne eller i tilfælde
af vindstille. |
|
Løs opgaven for at komme videre. Hvorfor tror du at sejlbådene har en større køl end motorbådene? 1) Fordi den får fartøjet til krænge når der er vind i sejlene 2) Fordi den får fartøjet til at glide sidelæns gennem vandet 3) Fordi at den både modvirker krængning, og at fartøjet glider sidelæns gennem vandet ved vindens påvirkning. |
|
Skriv
til redaktionen Hvis du har et forslag til forbedring af denne lektions udformning eller indhold, hvis du finder en tastefejl, eller har en kommentar, hører vi gerne fra dig på mail. Husk at oplyse lektionens nr. som står på siden. Skriv til: redaktionen@duelighed.dk |