Teori for gaster i fritidsfartøjer


Lektion nr.4017

Fritidsskibets konstruktion.

"Tæreklodserne" eller "anoderne" er fastgjort på skroget, for at begrænse rustangreb på fartøjets metaldele. Klodserne er støbt i zink, som efterhånden tæres, så fartøjet skal have nye tæreklodser efter et par år i vandet.

For at få søvand til at skylle i toilettet eller kølevand til motoren, laver man et hul i skroget under vandlinien (skroggennemføring). På indersiden indvendig i bådens bund, monteres en vandhane, som bør lukkes, når båden ikke benyttes i længere tid. Denne hane kaldes for en "søventil" eller "bundventil".

En åbning eller et hul i skrogsiden over vandlinjen kaldes et "gat", f.eks. "spygat" hvoriennem vandet løber af dækket.


Løs opgaven for at komme videre.

Hvorfor tror du, at man lukker bundventilerne i fatøjet, når man ikke er ombord?

1) For at olieholdigt vand i bunden af fartøjet ikke skal løbe ud i havmiljøet.

2) For at undgå at skibet synker på grund af en utæthed i en slange eller lignende.

3) Fordi ingen benytter motor eller toilet når man ikke er ombord.

Skriv til redaktionen
Hvis du har et forslag til forbedring af denne lektions udformning eller indhold, hvis du finder en tastefejl, eller har en kommentar, hører vi gerne fra dig på mail. Husk at oplyse lektionens nr. som står på siden.
Skriv til: redaktionen@duelighed.dk