Rigtigt svar !

Faren for et sammenstød ansés for at være til stede, hvis gentagne pejlinger af et skib, der nærmer sig, ikke forandrer sig væsentligt.

 

 

Der kan godt være fare for sammenstød, selv om pejlingen ændrer sig betydeligt, hvis man er tæt på et meget stort skib eller et skib, der slæber.

Hvis der er sat en pejleanordning på skibets kompas, er det en glimrende pejlemulighed, bortset fra at det i de fleste lystbåde ikke kan lade sig gøre i praksis. Dels fordi mange kompasser er uegnede, dels fordi kompasserne normalt er monteret, så man ikke kan se meget af horisonten fra et sted lige over kompasset.

Du kan evt. vælge et håndholdt pejlekompas eller en pejlekikkert, af et fabrikat der har en egnet dæmpning af kompasrosen. Desværre har mange pejlekompasser og pejlekikkerter ikke en fornuftig dæmpning. Trøsten er så, at det kan afgøres før man køber, ved at se hvordan kompasset reagerer på en hurtig ændring af en pejling.

Alternativt kan man sigte ind over sin egen båd imod den båd som er på skærende kurs. Det kan være i forhold til et scepter, spilkop eller lignende. Bliver båden samme sted (altså samme vinkel) og samtidig kommer nærmere, er der fare for sammenstød.

Endeligt kan man sigte på et fast punkt på land (et hus, et træ, en skorsten eller lign.), hen over den anden båd. Hvis punktet forbliver bag ved den anden båd, og denne nærmer sig, er der fare for sammenstød.

Videre til næste opgave