Et skib, der ikke
selv er i nød, kan udsende nødalarm og nødmelding for et nødstedt fartøj
i følgende tilfælde:
1) Når det
nødstedte fartøj ikke selv er i stand til at udsende nødmelding
2) Når det skønnes, at yderligere hjælp er nødvendig
3) Når skibet hører en nødalarm og en nødmelding, der ikke bliver kvitteret
for, og skibet ikke selv er i stand til at yde
hjælp. I sådanne tilfælde
skal man dog ikke videresende en nødmelding til “Alle skibe“,
men adressere den direkte til nærmeste kystradiostation.
Nødmelding
for andet skib, - nødmelding fra kystradio
I et nødkald,
som udsendes for et andet skib, anvendes signalet "Mayday Relay"
Udsendelse af
et Mayday Relay foregår overordnet på samme måde som hvis man skulle
udsende Mayday:
- Adresseres til All Stations eller en bestemt station
-
MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY, MAYDAY RELAY
- Her er: Sendende stations navn tre gange
Sendende stations Kaldesignal/MMSI-nummer sagt tydeligt 1 gang
- MAYDAY
- Følgende observeret (eller) modtaget
fra ..... klokken ..... (herefter hvad man har observeret eller den
modtagne nødmelding,
ordret som den er modtaget
fra det nødstedte skib)
HUSK: Al nødtrafik
indledes med Mayday.
Man
skal udsende et Mayday Relay for et andet skib hvis man skønner at dette
har brug for omgående hjælp
Man skal udsende
Mayday Relay for en anden hvis man modtager et Mayday og der ikke bliver
kvitteret,
samt man ikke selv er i stand til at hjælpe
Udsender man et
Mayday Relay fordi man har modtaget et nødkald der ikke er kvitteret
for, skal man gentage den nødmelding
som man selv har modtaget så ordret og nøjagtigt
som muligt.
Hvis en kystradiostation
udsender en nødmelding er det altid et Mayday Relay
Mayday Relay kaldet
fra en kystradiostation bliver altid påført en datotidsgruppe samt et
infonummer.
En datotidsgruppe
er et 6 cifret nummer der står for dato - time - minut (UTC tid), f.eks.
091345.
Hver gang der
kommer nye oplysninger i nødtrafikken, får meldingen et nyt infonummer
(løbenummer).
Når du har
læst på lektien har vi lige et par spørgsmål