Afmærkning af vrag.

IALA har forsøgsvis indført en ny vragbøje benævnt “Emergency Wreck Marking Buoy“, som ved hurtig udrykning udlægges, indtil den sædvanligvis anvendte kompasafmærkning er udlagt, eller vraget er fjernet, alternativt anses for uskadeligt. Vragbøjen har til formål at skille sig tydeligt ud fra eventuel anden afmærkning i området og placeres så tæt ved vraget som muligt. Eventuelt udlægges et antal vragbøjer rundt om vraget.

Sømærkets farver: Blå og gule lodrette striber Topbetegnelse: Et gult kors

Lysets farve: Vekslende blåt og gult med et mørkeinterval på 0,5 sekunder mellem farveskiftet

Fyrkarakteristik: B1.0s + 0.5s + Y1.0s + 0.5s = 3.0s

AFMÆRKNING AF SEJLADSHINDRINGER
Sejladshindringer, såsom vrag, skibsfartshindringer m.m., afmærkes afhængig af hindringens art og position efter sideafmærkningssystemet, kompasafmærkningssystemet elller med en isoleret fareafmærkning.

Når nye eller midlertidige sejladshindringer afmærkes efter sideafmærkningssystemet, anvendes følgende fyrkarakterer: Sejladshindringer, der skal tages om styrbord: Q.G eller VQ.G Sejladshindringer, der skal tages om bagbord: Q.R eller VQ.R

Midlertidige sejladshindringer, såsom undersøgelses- og anlægsarbejder i havne og på kyster, kan om dagen også være afmærket med et sort flag på en stage, der rækker mindst 2 meter op over vandoverfladen.

Såfremt en sejladshindring vurderes at ligge til meget stor fare for sejladsen, kan et af sømærkerne - dubleres med et identisk sømærke eller - forsynes med racon, kodet med morsebogstavet "D" (Mo(D)) eller - dubleres med et identisk sømærke og forsynes med racon, kodet med morsebogstavet "D" (Mo(D)).

Gå videre