Du må få hjælp og bruge alle hjælpemidler når du øver dig.
Afbryd øvelses-testen og gå tilbage til start.
Tema 1: Søvejsregler
Opgave 1
To maskindrevne skibe nærmer sig hinanden på skærende kurser og konstaterer at der er fare for sammenstød. Hvem skal gå af vejen?
A.
B.
Både A og B.
Opgave 2
Speedbåden møder en vandscooter på modgående kurs eller næsten modgående kurs. Hvem skal gå af vejen?
Begge drejer til bagbord.
Begge holder kurs og fart.
Begge drejer til styrbord og holder kontrollerende udkig.
Opgave 3
Når der er fare for sammenstød for skibe på skærende kurs, skal det ene skib vige ifølge søvejsreglerne. Hvilken forpligtigelse har det andet skib?
Det kan manøvrere frit.
Det skal holde kurs og fart hvis det er muligt, samt holde kontrollerende udkig.
Det andet skib skal gå ned i fart og dreje til bagbord.
Opgave 4
Et fartøj med disse skibslys nærmer sig din speedbåd fra bagbord på skærende kurs. Der opstår fra for sammenstød – hvad gør du?
Drejer til styrbord for at gå agten om det andet fartøj.
Holder kurs og fart.
Drejer til bagbord for at gå agten om det andet fartøj.
Opgave 5
Når et skib indhenter et andet skib og ønsker at overhale, hvem skal så gå af vejen, og tage ansvaret for, at passagen sker på en sikker måde?
Det overhalende skib.
Begge skibe.
Det skib der overhales.
Opgave 6
En speedbåd møder en robåd på en skærende kurs i havnebassinet – der er fare for sammenstød – hvem skal vige?
Det skal robåden.
Det skal begge skibe.
Det skal speedbåden.
Opgave 7
Hvilke skibe skal speedbåden altid gå af vejen for, uanset om de nærmer sig fra styrbord eller bagbord?
Det skal altid gå af vejen for lodsfartøjer.
Fiskeskibe, skibe begrænset i sin manøvre evne, skibe ikke under kommando, sejlskibe samt robåde, knoer, kajakker og lignende.
Det skal kun gå af vejen for sejlskibe der gør fart.
Opgave 8
Du er med speedbåden i en situation, hvor du skal gå af vejen for et andet skib. Hvordan tager du effektive forholdsregler til at holde godt klar?
Jeg afgiver 5 eller flere korte toner med fløjten.
Jeg manøvrerer tydeligt og i god tid, således at det andet fartøj kan forstå mine hensigter ud fra mine manøvrer, holder sikker afstand, og går hvis det er muligt agten om det andet fartøj.
Jeg afgiver manøvresignal og går altid foran det andet fartøj.
Opgave 9
Med speedbåden B er du kommet i en situation, hvor der er fare for sammenstød med et maskindrevet fartøj A som nærmer sig fra bagbord på skærende kurs. Ifølge reglerne er du forpligtigelse er at holde kurs og fart, men mens A nærmer, sig går det op for dig at sammenstød ikke kan undgås, uden at du gør noget. Hvordan skal du manøvrere?
Holde kurs og fart samt afgive mindst 5 korte toner med hornet.
Undgå kollision, og dreje til styrbord på en parallel kurs med A, hvis det er muligt.
Dreje til bagbord og forsøge at gå agten om A.
Opgave 10
Må speedbåden genere større skibe i deres sejlads i et snævret løb?
Ja, de store skibe kan jo bare stoppe hvis de ikke kan dreje grundet deres dybgang.
Nej, man skal undgå at der opstår fare for sammenstød med større skibe i et snævert løb, eller i nærheden af et snævert løb.
Ja, vigereglerne er jo de færdselsregler der gælder.
Opgave 11
Man har lavet søvejsreglerne for at undgå at skibe støder sammen på havet. Kan du komme i en situation, hvor det kan blive nødvendigt at handle på tværs af reglerne?
Nej, søvejsreglerne tager højde for enhver tænkelig situation.
Kun hvis man ikke har en kaskoforsikring.
Ja – for at afværge overhængende fare.
Opgave 12
Under hvilke forhold er det særlig vigtigt at være en dygtig op præcis navigatør med en speedbåd?
Når man sejler langsomt.
Når man sejler på åbent farvand uden landkending.
Når man sejler hurtigt i kystnært snævert farvand.
Opgave 13
Hvad kræves der blandt andet af udkiggen ombord på speedbåden?
Må ikke bruge kikkerten, da speedbåde sejler alt for stærk.
Bruger syn og hørelse samt alle forhåndenværende midler.
Skal bruge syn og hørelse, men ikke kikkert eller radar.
Opgave 14
Er det klogt at have en kikkert ombord?
Nej, det var i gamle dage man brugte kikkerter, i dag skal man bruge en radar.
Ja – især i en speedbåd, hvor det går stærkt, er det klogt at udkiggen er »langt foran».
Kun hvis man interesserer sig for fugle.
Opgave 15
Hvad ser du?
Styrbord side af et sejlskib.
Styrbord side af et maskindrevet skib.
Bagbord side af et sejlskib.
Opgave 16
Ved sejlads om natten får du øje på dette skibs lanterner. Hvilket skib har du fået øje på?
Et skib der fisker.
Bagbord side af et maskindrevet skib.
Styrbord side af et maskindrevet skib.
Opgave 17
Hvad forstår du ved agterlys?
Ses i en bue af horisonten på 135 grader.
Ses i en bue af horisonten på 225 grader.
Ses i en bue af horisonten på 112 1/2 grad.
Opgave 18
Hvad har vi her?
Det er et sejlskib.
Det er en ankerligger over 50 meter i længde.
Bagbord side af et maskindrevet skib.
Opgave 19
Ude fra havet hører du knaldsignaler med mellemrum af præcist 1 minut. Hvad kan det være?
Et advarselssignal.
Et manøvresignal.
Et nødsignal.
Opgave 20
Ude fra havet hører du et tågesignalapparat som bruges uafbrudt. Hvad kan det være?
Et nødsignal.
Et manøvresignal.
Et tågesignal.
Opgave 21
Der er opstået alvorlig og overhængende fare for din speedbåd og besætning, så du beslutter at afgive et nødsignal. Hvad gør du?
Affyrer et raketfaldskærmsblus eller et håndblus, som viser et hvidt lys.
Affyrer et raketfaldskærmsblus eller et håndblus, som viser et grønt lys.
Affyrer et raketfaldskærmsblus eller et håndblus, som viser et rødt lys.
Opgave 22
Der er opstået alvorlig og overhængende fare for din speedbåd og besætning, så du beslutter at afgive et nødsignal. Hvad gør du?
Viser et røgsignal, der afgiver grå røg.
Viser et røgsignal, der afgiver orangefarvet røg.
Viser et røgsignal, der afgiver sort røg.
Opgave 23
Der er opstået alvorlig og overhængende fare for dit skib og besætning, så du beslutter at afgive et nødsignal. Du har visuel kontakt med et andet fartøj. Hvad gør du?
Hæver og sænker en brændstofdunk.
Hæver og sænker armene langsom og gentagende udstrakt til hver side.
Vifter med en tovende i luften over hovedet.
Opgave 24
Hvornår må man udsende et nødsignal?
Når man får en dårlig vejrmelding.
Når der er overhængende fare for skib eller besætning.
Når brændstoffet er sluppet op.
Opgave 25
Hvad betyder 2 korte toner med fløjten?
Jeg drejer til styrbord.
Jeg drejer til bagbord.
Jeg bakker med maskinen.
Opgave 26
Ude i tågen hører du tågesignalet 1 lang efterfulgt af 2 korte toner. Hvad kan det være?
Et skib der er hæmmet af sin dybgang.
Et maskindrevet skib der gør fart gennem vandet.
Et maskindrevet skib der er let, men ligger stoppet uden at gøre fart gennem vandet.
Tema 2: Farvandsafmærkning
Opgave 27
Hvilken farve har lyset fra dette sømærke når det er mørkt?
Rødt.
Hvidt.
Grønt.
Opgave 28
Det er tusmørke og du kan kun se silhuetten af sømærket. Hvad er det for et sømærke?
Vestkardinal.
Nordkardinal.
Østkardinal.
Opgave 29
Det er tusmørke og du kan kun se silhuetten og lysrefleksen på sømærket. Hvad er det for et sømærke?
Specialafmærkning.
Isoleret fareafmærkning.
Midlertidig vragafmærkning.
Opgave 30
Hvad sker der her?
Det er båker der markerer et militært forbudsområde.
Det er sejladsbåker, som afmærker en sejladslinje/farbart sejlløb.
Det er båker, som markerer en rørledning.
Opgave 31
Må et skib ankres i fyr– eller båkelinjer?
Ja.
Nej – ikke uden tvingende nødvendighed.
Kun hvis der vises dagsignal eller lanterner som ankerligger.
Tema 3: Sikkerhed ombord
Opgave 32
Hvor langt skal du være fra kysten før du må plane med speedbåden?
100 meter.
200 meter.
300 meter.
Opgave 33
Du vil sejle fra A til B. Hvad sker der med brændstofforbruget på turen hvis du uventet får stærk medvind og medsø?
Brændstofforbruget øges.
Det har ingen betydning for brændstofforbruget.
Brændstofforbruget bliver lidt mindre.
Opgave 34
På vej hjem fra en dejlig sejltur opdager du, at du har brugt lidt for meget brændstof, og måske ikke kan nå hjem med det du har tilbage. Hvad gør du?
Sætter farten op, så du kommer hurtigt i havn inden du løber tør for brændstof.
Fyrer 3 røde nødblus af hurtigt efter hinanden.
Sætter farten ned, så du kommer længere på det brændstof du har
Opgave 35
Din motor bruger 100 liter i timen ved en hastighed på 40 knob. Hvor lang tid kan du sejle på 50 liter brændstof ved denne hastighed?
0,5 time.
1,5 time.
2,5 timer.
Opgave 36
Du har sejlet fra A til B med en fart på 10 knob. Efter sejlturen viser loggen at den sejlede distance var 40 sømil. Du har brugt 100 liter brændstof. Hvor meget brændstof bruger din motor ved denne hastighed?
2,0 liter pr. sømil.
2,5 liter pr. sømil.
4,0 liter pr. sømil.
Opgave 37
Hvilken af disse pejlemetoder vil du anvende ved afgørelse af, om der er fare for sammenstød?
Ved at sigte hen over fartøjet over et med en stor sky på himlen.
Ved at sigte på det hen over et fast punkt på speedbåden, f.eks. en antenne, et søgelænder eller en klampe.
Ved at sigte på fartøjet over et med et andet fartøj der gør fart.
Opgave 38
Hver gang du skal ud at sejle tjekker du om manometeret på din brandslukker står i det grønne felt. Hvor ofte bør brandslukkeren kontrolleres af en person som har forstand på det?
Hver måned.
Hvert år hvis slukkeren er over 3 år gammel.
Hvert 10. år.
Opgave 39
Hvor lang et stykke tov/kæde vil du som minimum bruge til ankring på 20 meters dybde?
1 gange dybden.
5 gange dybden.
20 gange dybden.
Opgave 40
Hvad er det første du gør, hvis du falder i koldt vand?
Skriger og råber de værste bandeord du kender.
Begynder straks at svømme væk fra båden.
Forholder dig roligt indtil vejrtrækningen er under kontrol.
Opgave 41
Hvorfor tjekker du altid den sidste vejrudsigt inden du sejler ud på vandet?
Fordi alle de andre speedbådsførere gør det.
Det gør jeg heller ikke, jeg sejler jo alligevel, nu jeg endelig har tid til en sejltur.
For at kunne vurdere risikoen samt planlægge med hensyn til f.eks. sejlrute, påklædning og udstyr.
Opgave 42
Hvordan er det med lufttemperaturen til søs?
Koldere end på land.
Varmere end på land.
Der er ingen forskel.
Opgave 43
Hvorledes beskrives en redningsvest med en opdrift på 100 Newton?
Er beregnet til børn og habile svømmere i kystnære farvande. Sikkerheden ved bevidstløshed er begrænset.
Kan bruges af både svømmere og ikke–svømmere til såvel kyst– som havsejlads. Ikke svømmere bør dog have afprøvet en vest i vand og sat sig ind i de to muligheder for manuel oppustning. Sikkerheden ved bevidstløshed er god, men vendeegenskaberne kan nedsættes af påklædningen.
Er beregnet til brug i alle farvande under alle vejrforhold. Sikkerheden ved bevidstløshed er god, men også her kan vendeegenskaberne nedsættes af påklædningen.
Tema 4: Forebyggelse og bekæmpelse af brand i mindre fartøjer
Opgave 44
Hvordan og hvor ofte skal du kontrolleres ildslukkeren om bord?
Hver anden time rystes ildslukkeren.
Når man klargør til sejlads tjekkes at trykmåleren står i det grønne felt, og ildslukkeres rystes for at løsne pulveret.
4 gange om året vejes og trykprøves ildslukkeren.
Opgave 45
Hvad bruger du til at slukke en brand i træ, stof, pressening eller lignende?
Halogenslukker.
Vand.
CO2.
Opgave 46
Hvad er mest effektivt når du vil slukke en brand ved afkøling?
Vand evt. som vandtåge.
Pulverslukker.
Brandtæppe.
Opgave 47
Hvordan ligger det med flaskegasanlæg i båden?
Skal have et gyldigt certifikat fra Gas– og Vandmesterforeningen..
Skal være installeret efter ganske bestemte regler, som fremgår af Søfartsstyrelsens tekniske forskrifter.
Det er der ingen regler om, bare det er tæt.
Tema 5: Sejladsbestemmelser
Opgave 48
Hvor finder du oplysninger om en havns særlige sejladsbestemmelser?
I »Den danske Havnelods» eller på havnens hjemmeside.
På Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Ved henvendelse til Skov– og Naturstyrelsen.
Opgave 49
Hvor finder du oplysninger om nationale sejladsbestemmelser for danske farvande?
I sejladshåndbøgerne Den Danske Lods, Fiskeriårbogen og Den danske Havnelods.
I politivedtægterne og på kommunale hjemmesider.
Ved henvendelse til Miljøministeriet.
Tema 6: Beskyttelse af havmiljøet
Opgave 50
Må der udledes toiletspildevand i havet?
Ja, hvis det er blandet med sæbevand.
Nej.
Ja, hvis båden er mere end 12 sm. fra land.
Færdig
Afbryd øvelses-testen og gå tilbage til start.